Wat zijn longtail zoekwoorden precies?

Longtail zoekwoorden zijn langere, specifiekere zoekopdrachten, meestal bestaande uit drie of meer woorden. In tegenstelling tot shorttail zoekwoorden, die vaak algemeen en kort zijn, bieden longtail zoekwoorden meer detail.

Longtail zoekwoorden duiden vaak op een hogere koopintentie. Iemand die bijvoorbeeld zoekt op ‘vakantie’ (shorttail) is waarschijnlijk minder ver in het aankoopproces dan iemand die zoekt op ‘all inclusive familievakantie Spanje’ (longtail).

Het verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden

Het belangrijkste verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden zit in het detailniveau en zoekvolume. Shorttail zoekwoorden zijn minder specifiek en hebben een hoog zoekvolume, wat betekent dat veel mensen erop zoeken. Dit leidt (doorgaans) tot veel concurrentie, omdat er veel pagina’s voor deze zoekwoorden zijn.

Longtail zoekwoorden daarentegen hebben een lager zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Bovendien zijn de mensen die hierop zoeken vaak klaar om actie te ondernemen, wat resulteert in een hogere conversieratio.

Longtail zoekwoorden

Waarom longtail zoekwoorden gebruiken?

De belangrijkste voordelen van longtail zoekwoorden:

  • Hogere conversieratio's: Longtail zoekwoorden zijn specifieker en trekken daardoor mensen aan die verder zijn in hun klantreis, wat resulteert in hogere conversies.
  • Minder concurrentie: Door de lagere concurrentie op longtail termen kun je makkelijker een hoge positie in zoekmachines behalen.
  • Betere gebruikerservaring: Content die gericht is op specifieke longtail zoekwoorden sluit direct aan bij de zoekintentie van de gebruiker, wat de gebruikerservaring verbetert.

Longtail zoekwoorden zijn dus zeer waardevol voor specifieke termen of vragen. Door deze zoekwoorden te identificeren en in je strategie te integreren, sluit je website beter aan op de behoeften van je gebruikers.

Altijd up-to-date met SEO?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Deel:

Wij laten onze klanten shinen

C
Skills CV
Partners 3

15.000

gebruikers

15.000+ gebruikers voor het nieuwe platform

Skillscv, een nieuw HR-platform, zocht een vliegende start voor hun gloednieuwe app. We ontwikkelden een strategie en zorgden voor meer dan 15.000 gebruikers.

Bekijk resultaat
IMG 5858
CODEDETA logo FC

522

werkzoekenden

Code Deta: 500+ sollicitanten voor openstaande vacatures

Code Deta stond voor de uitdaging om nieuwe kandidaten te vinden. Met gerichte campagnes plaatsten we meerdere kandidaten succesvol bij opdrachtgevers.

Bekijk resultaat
BP 07146 3
Generatie morgen logo FC

115

Leads

115+ leads voor de nieuwe HR whitepaper

Voor Generatie Morgen hebben we een gerichte campagne ontwikkeld die meer dan 100 kwalitatieve leads opleverde voor hun whitepaper 'Future-Fit HR'.

Bekijk resultaat
Cases
Logo Uniekdak

600+

dakinspecties

600+ nieuwe leads voor dakinspecties 

Met 30 jaar vakmanschap in dakbedekking, zet Uniekdak vol in op digitale groei en leadgeneratie, zelfs in een concurrerende markt. Samen gingen we deze uitdaging aan en behaalden meer dan 600+ leads voor een dakinspectie.

Bekijk resultaat
Cases 2
Logo SOMA

43+

Leads

Doelgerichte Social Ads: 43 leads

SOMA Bedrijfsopleidingen, een specialist in de infrasector en verticaal transport, stond voor de uitdaging om het imago van bedrijfsopleidingen een frisse, moderne make-over te geven en hun digitale marketingstrategie te versterken. Tijd om die bouwhelmen af te stoffen en de wereld te laten zien wie ze echt zijn.

Bekijk resultaat
VDS
Brainpink x van der Sluis

40+

Gekwalificeerde sollicitanten

Zo vonden wij honkvaste vakmensen

Van der Sluis, koploper in installatietechniek, constructie en agrarische oplossingen, wilde de beste vakmensen aantrekken om hun diensten te blijven garanderen. Wij gingen voor ze op zoek naast deze toppers.

Bekijk resultaat
.
Jeroen uitgeknipt

Hulp nodig 
bij SEO?

Wij zorgen samen voor betere resultaten en nemen de stress uit handen, zodat jij je kunt richten op wat echt belangrijk is.

Gratis adviesgesprek