Hoe kunnen we je helpen? Neem contact op
Gestructureerde data is een manier om zoekmachines zoals Google te vertellen waar je content over gaat op een meer georganiseerde en gestandaardiseerde manier. Dit wordt vaak gedaan met behulp van schema.org, een samenwerkingsverband tussen Google, Microsoft, Yahoo en Yandex om een gemeenschappelijke set van schema's te creëren die kunnen worden gebruikt om structured data op een website te markeren.
Met gestructureerde data kun je zoekmachines vertellen wat de belangrijkste elementen van je content zijn, zoals producten, evenementen, beoordelingen en recepten. Door deze informatie op een gestructureerde manier te presenteren, kunnen zoekmachines deze beter begrijpen en vervolgens weergeven in de zoekresultaten op een meer aantrekkelijke manier.
Rich snippets zijn die extra stukjes informatie die worden weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines, en staan naast de titel en meta-beschrijving. Deze informatie wordt vaak gegenereerd uit structured data en kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van het type content. De belangrijkste voorbeelden van rich snippets hebben we hieronder voor je uitgewerkt.
Breadcrumbs, of in het Nederlands ook wel kruimelpad genoemd, is in het voorbeeld hieronder de tekst achter de link van de website. Dit geeft de bezoeker inzicht in de pagina waartoe het zoekresultaat leidt.
Het is ook mogelijk dat de zoekmachine een afbeelding gebruikt als rich snippet. Zoals hieronder is aangegeven voor iemand die een berg wilt beklimmen. De zoekmachine herkent dat de afbeelding handig kan zijn voor diegene die het opzoekt, daarom is er een foto bijgeplaatst. Hoe beter de foto aansluit, hoe sneller die gebruikt zal worden bij de zoekresultaten.
Ook reviews kunnen ingezet worden als rich snippets. Deze herken je in het voorbeeld aan de sterren en de gemiddelde klantscore. Zoekt iemand naar een site waar bezoekers een beoordeling achter kunnen laten? Dan kun je deze dus laten tonen in de zoekmachines.
Bij de rich snippet ‘video’ wordt een afbeelding van de video en de duur van de video toegevoegd aan het zoekresultaat. Wanneer je op de afbeelding van de video klikt opent zich meteen, in dit geval op Youtube.
Producten kun je ook extra toelichten met rich snippets. In het voorbeeld hieronder kun je bijvoorbeeld door rich snippets laten zien wat de prijs van het product is en of deze op voorraad is.
Rich snippets voor recepten bestaan ook! Naast een foto staat er ook een beoordeling, het aantal stemmen en de tijdsduur voor het maken van het recept. Zie hier onderstaand het voorbeeld.
Rich cards zijn als het ware ‘kaarten’ om zoekresultaten nog groter en meer visueel weer te geven. Vooral voor de mobiele gebruiksvriendelijkheid werken rich cards goed. Zo kun je in de zoekresultaten voor ‘het beste restaurant in…’ in een carrousel terechtkomen waar gebruikers op hun mobiel doorheen kunnen swipen.
Structured data en rich snippets zijn belangrijk voor SEO om verschillende redenen:
Het implementeren van structured data en rich snippets op je website kan op verschillende manieren worden gedaan, afhankelijk van het type content en het platform dat je gebruikt. Enkele veel gebruikte methoden zijn:
Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat je structured data correct is geïmplementeerd en voldoet aan de richtlijnen van schema.org en zoekmachines zoals Google om het gewenste effect te bereiken.
Hulp nodig met het implementeren van structured data en rich snippets? Neem contact met ons op! We vertellen je er graag alles over.