Als start-up is (doorgaans) het eerste doel om je business te valideren. 

Dit betekent dat je wilt ontdekken of je product of dienst daadwerkelijk resoneert met je doelgroep en aansluit bij de behoeften in de markt. 

Het gaat erom te bevestigen dat je een levensvatbare oplossing biedt voor een bestaand probleem.

Door gerichte marketingactiviteiten kun je waardevolle feedback verzamelen, je waardepropositie optimaliseren en aantonen dat er vraag is naar wat je aanbiedt. 

Dit proces helpt je niet alleen om je eerste klanten binnen te halen, maar ook om je strategie te optimaliseren en zelfs potentiële investeerders te overtuigen van de potentie van je bedrijf.

Testen van je marketingboodschap

Om te ontdekken of je marketingboodschap en waardepropositie aansluiten bij je klant is het van belang om dit te testen. 

Door op verschillende manieren je waardepropositie te communiceren (dus: hoe beschrijf je je product? en welke voordelen benadruk je? welke toon gebruik je?) ontdek je wat het beste resoneert bij je doelgroep.

Het is natuurlijk wel belangrijk om actief feedback te verzamelen. Er zijn verschillende manieren om feedback te verzamelen. Je kan het natuurlijk met behulp van survey tools doen, maar wanneer je een social media account (en dat mag ook persoonlijk) hebt kan je ook je volgers vragen wat hen het meest aanspreekt.

Organisch verkeer

Als start-up kunnen je financiële middelen beperkt zijn, maar vaak heb je wel een andere belangrijk middel: tijd. 

Door je te focussen op het posten van waardevolle berichten op social media, maar bijvoorbeeld ook door het schrijven van blogs op je website verbeter je jouw organische zichtbaarheid

Je kan hier zelf mee aan de slag door te starten met een content kalender. Wat speelt er bij je doelgroep? Welke problemen hebben zij? Maak je content planning en ga aan de slag.

Wil jij tips voor een succesvolle online marketing strategie?

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ga aan de slag met concrete tips om je online marketing strategie te verbeteren.

Earned media

Earned media gaat over de aandacht die jij als bedrijf krijgt omdat je het hebt verdiend. Denk bijvoorbeeld aan free publicity in landelijke kranten omdat jij een te gekke innovatie hebt bedacht.

Het mooie van earned media is dat consumenten doorgaans deze vorm van publiciteit meer vertrouwen. 

Een laagdrempelige manier om "earned media" in te zetten is door bijvoorbeeld zelf (laagdrempelige) onderzoeken te doen over jouw doelgroep. Dit kan interessante inzichten met zich meebrengen die ook voor mediakanalen interessant kunnen zijn om over te nemen.

Neem contact op met bloggers of journalisten die jouw onderzoeksresultaten graag meenemen in hun content, en jij hebt earned media verdiend.

Email marketing

Email marketing kan een krachtig middel zijn om in de start-up fase verkopen binnen te halen.

Door koude acquisitie via dit doorgaans krachtige kanaal in te zetten, zul je merken dat het een laagdrempelige manier is om in contact te komen met mensen. 

Door gepersonaliseerde mails te schrijven naar potentiële klanten zet jij je eerste stappen in email marketing. Daarna kan je overwegen om tools als MailerLite of Active Campaign in te zetten. 

Partnerschappen

Samenwerken met bedrijven kan een effectieve manier zijn om nieuwe klanten te bereiken zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.

Onderzoek toont aan dat strategische partnerschappen de groeisnelheid van start-ups behoorlijk kunnen verhogen. 

Je kan bijvoorbeeld gastblogs schrijven bij bedrijven die relevant zijn aan jouw dienstverlening, maar je ook samen webinars of zelfs evenementen organiseren.

Bij online marketing agencies zie je bijvoorbeeld regelmatig dat agencies webinars geven met SaaS-bedrijven. Een expert van een agency legt dan uit hoe de tool wordt ingezet om kansen te benutten. 

Een uiterst effectief middel waar de doelgroep van de agency maar ook de doelgroep van het SaaS-bedrijf dus profijt van kan hebben.

Retargeting

Voordat gebruikers overgaan tot aanschaf, zijn er vaak al een aantal contactmomenten geweest. 

Retargeting helpt om bezoekers terug te laten keren naar je website, waardoor de kans op conversie toeneemt. Je retarget gebruikers via PPC kanalen zoals Social Media Advertising of Zoekmachine Adverteren (SEA). 

Er zijn heel veel retargeting tactieken die ingezet kunnen worden om succes te behalen. Zomaar een aantal voorbeelden:

  • Je target gebruikers die op je website geweest zijn;
  • Je target gebruikers die meerdere pagina's op je website bekeken hebben;
  • Je target gebruikers die alleen tot 70% op je website naar beneden hebben gescrolt;
  • Je target gebruikers die meer dan drie keer op je website geweest zijn;

Door te analyseren hoe deze gebruikers converteren ten opzichte van "koude" gebruikers, kun je bepalen of retargeting meer van jouw kostbare investeringen verdient. Ideaal toch?

Conclusie

Ook als start-up zijn er genoeg kansen om aan jouw online zichtbaarheid te werken. 

Sterker nog: strategische inzet van low-budget tactieken kunnen juist zorgen dat je jouw start-up sneller kan laten groeien. 

Heb jij hulp nodig bij het implementeren van deze tactieken? Wij hielpen verschillende start-ups met groeien.

Deel:

.
Nick Uitgeknipt

Wil jij aan de slag met een online marketing strategie?

Plan een gratis adviesgesprek en ontvang direct tips om jouw online marketing strategie te verbeteren.

Gratis Adviesgesprek