Accountstructuur

Je kunt stellen dat Google Ads accounts zijn opgebouwd uit een hiërarchische structuur, bestaande uit campagnes, advertentiegroepen (waarin je zoekwoorden bepaald) en tot slot de advertenties zelf. 

Ads structuur

Instellingen op campagneniveau

De instellingen op campagneniveau bepalen de algemene parameters voor hoe je advertenties worden weergegeven en wie ze zien. Hier zijn enkele van de belangrijkste instellingen die je moet configureren:

  • Budget: Het budget bepaalt hoeveel je bereid bent uit te geven aan je advertenties per dag. Dit kan worden ingesteld voor elke afzonderlijke campagne of worden gedeeld tussen meerdere campagnes.
  • Geografische targeting: Met geografische targeting kun je bepalen waar je advertenties worden weergegeven. Wil je je richten op een specifieke stad, regio of zelfs een heel land? Dit is waar je dat instelt.
  • Biedstrategie: Je biedstrategie bepaalt hoe je wilt betalen voor klikken op je advertenties. Je kunt kiezen uit verschillende methoden, zoals doel-CPA (kosten per acquisitie), doel-ROAS (rendement op advertentie-uitgaven) of handmatig bieden.
Schermafbeelding 2024 08 07 om 11 28 59

Instellingen op advertentiegroepniveau

Hoewel je dus de meeste belangrijke instellingen op campagneniveau doet, zijn er ook instellingen die specifiek zijn voor advertentiegroepen:

  • Zoekwoorden: Binnen elke advertentiegroep voeg je de zoekwoorden toe waarop je advertenties moeten worden weergegeven. Het is belangrijk om relevante en gerichte zoekwoorden te kiezen die aansluiten bij de inhoud van je advertenties en je landingspagina's.
  • Advertentieteksten: De advertenties in elke advertentiegroep delen dezelfde zoekwoorden en moeten relevante en overtuigende teksten bevatten. Google Ads maakt gebruik van responsieve zoekadvertenties (RSA's), waarbij je meerdere kop- en beschrijvingsopties kunt invoeren. Google combineert deze automatisch om de best presterende combinatie te vinden.

Altijd up-to-date over SEA?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis niks!

Hoe maak je je eerste zoekcampagne?

Nu je de basisstructuur en instellingen begrijpt, is het tijd om je eerste zoekcampagne op te zetten. 

Hier zijn de stappen die je moet volgen:

Stap 1: Maak een nieuwe campagne

In het Google Ads interface klik je op de plusknop (+) en selecteer je 'Nieuwe campagne maken'. 

Tip: Kies voor 'Zoek' als campagnetype en selecteer 'Campagne zonder doel' om volledige controle te houden over de instellingen.

Stap 2: Stel je campagneniveau-instellingen in

Bepaal je budget, geografische targeting en biedstrategie. 

Schakel de optie voor het weergeven van advertenties op het Display Netwerk uit als je je wilt richten op zoekadvertenties. 

Stap 3: Maak je advertentiegroepen

Voeg zoekwoorden toe aan je advertentiegroepen en maak responsieve zoekadvertenties met meerdere kop- en beschrijvingsopties.

Stap 4: Controleer en start je campagne

Controleer alle instellingen en zorg ervoor dat alles correct is ingesteld. Klik vervolgens op 'Campagne starten' om je advertenties live te zetten.

Deel:

.
Nick Uitgeknipt

Hulp nodig met adverteren in Google?

Wil jij een SEA campagne opzetten maar kom je er niet uit? Neem vrijblijvend contact op. Wij kijken graag met je mee!

Contact