Hoe kunnen we je helpen? Neem contact op
Voordat we je uitleggen waarom een doelgroepanalyse belangrijk is, wil je misschien wel weten wat uberhaupt een doelgroepanalyse is.
Een doelgroepanalyse is het proces waarbij je gedetailleerde informatie verzamelt over de mensen die je producten of diensten willen kopen. Het gaat om het begrijpen van hun behoeften, gedragingen, voorkeuren en pijnpunten.
Door je doelgroep te analyseren, kun je gerichter marketingstrategieën ontwikkelen die aansluiten bij de specifieke wensen en behoeften van je klanten. Maar waarom is dit nou zo onmisbaar in je online marketingstrategie? Dat leggen we je graag uit 👇🏻.
Stel je voor, je wilt een effectieve online marketing strategie opzetten voor de organisatie waar je werkzaam bent.
Je hebt toffe ideeën, maar je twijfelt of je (potentiële) klanten ook echt 'aan' zullen gaan op die ideeën.
Zonder een duidelijke doelgroepanalyse, schiet je met hagel. Echter, er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een doelgroepanalyse:
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontdek hoe jij je organisatie duurzaam laat groeien.
Een doelgroepanalyse helpt je dus om je klanten beter te begrijpen, hun behoeften en pijnpunten te identificeren en je marketingboodschap nauwkeurig op hen af te stemmen.
Dit verhoogt niet alleen de effectiviteit van je campagnes, maar zorgt er ook voor dat je aanbod echt aanslaat bij je doelgroep, waardoor de kans op "actie" bij je doelgroep vergroot wordt.
Maar hoe stel je een effectieve doelgroepanalyse (en bijpassende buyer persona) op? Wij hebben een lijst met vragen die je tenminste scherp moet krijgen.
Allereerst is het verstandig om wat basisinformatie over je doelgroep te verzamelen. Zorg dat je tenminste antwoord krijgt op de volgende vragen:
Naast de bovenstaande vragen wil je natuurlijk ook wat demografische gegevens over je doelgroep verzamelen. Dit doe je door in ieder geval de volgende vragen te beantwoorden:
Hoewel je doorgaans de behoeften en doelen van je doelgroep al beschrijft in je waardepropositie, is het ook goed om deze ook in je doelgroepanalyse nogmaals naar voren te laten komen. Je wilt deze namelijk ook goed scherp hebben in je persona.
Waar zijn jouw potentiële klanten eigenlijk te vinden? Het inzichtelijk krijgen van de voorkeurskanalen van je doelgroep helpt bij het maken van de juiste kanaalkeuzes.
De psychografische eigenschappen maken jouw doelgroepanalyse compleet. Door de psychografie van je doelgroep te begrijpen weet je wat de motivaties van je doelgroep zijn en hoe het aankoopbeslissingsproces eruit ziet. Zorg dat je de volgende vragen scherp krijgt:
Je hebt nu alle belangrijke informatie verzameld om je doelgoepanalyse af te maken. Je kan nu een buyer persona maken alvorens we naar de Customer Journey zelf gaan.
Plan een gratis adviesgesprek. Wij helpen je graag bij het formuleren van een doelgroepanalyse.
Gratis Adviesgesprek