Hoe kunnen we je helpen? Neem contact op
Deze bedrijven hebben we al geholpen met zoekmachine adverteren
Met SEA (ook wel Search Engine Advertising) doelen we op het adverteren in zoekmachines. Door SEA kom je met een betaalde advertentie bovenaan in Google of een andere zoekmachine (denk aan Bing). Hiermee zijn jouw advertenties direct zichtbaar op de hoogste plekken in de zoekmachines.
Wanneer je iets zoekt in Google, zijn de betaalde resultaten vaak het eerste wat je ziet. Daarna komen pas de organische resultaten, die je met SEO probeert te bereiken.
SEA is dus heel belangrijk omdat je direct zichtbaar bent in zoekmachines. Niet alleen heb je de beste plekken in zoekmachines, maar ook heb je de volledige controle over de groep aan wie je die advertenties laat zien. Je kunt met zoekmachine advertenties dus heel goed “targetten”.
De voordelen van SEA op een rijtje:
Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen aan SEA:
Meer verkeer, leads of conversies genereren: het kan allemaal met SEA. Of je nu meer producten vanuit je webshop wilt verkopen, kwalitatief goede sollicitanten wilt bereiken, je naamsbekendheid wilt vergroten of een geweldig aanbod hebt voor een abonnement: SEA is een heel goede tool om direct je doelgroep kennis te laten maken met jouw aanbod en hen zelfs aan te zetten om tot actie over te gaan.
De laatste jaren zijn de mogelijkheden met zoekmachine adverteren enorm uitgebreid. Door de verschillende advertentiemogelijkheden, biedstrategieën, AI, mogelijkheden van zoekwoorden en advertentieteksten is bijna alles aanpasbaar en te optimaliseren.
In het kort werkt SEA op basis van een biedsysteem:
Heb je dit zoekwoord in je campagne opgenomen dan wordt jouw advertentie getoond, afhankelijk van onder andere:
a. Het bod op dit zoekwoord
b. De kwaliteit van de advertentie
Eigenlijk kun je alles instellen zoals je wilt: of het nu gaat om de zoekwoorden die je gebruikt, het bod op een zoekwoord, de advertentieteksten, het type advertentie, maar ook welke CPA je wilt handhaven en welke zoekwoorden je juist niet in je campagne wil hebben.
Dit kan SEA best ingewikkeld maken. Heb je hier hulp bij nodig, we helpen je graag op weg: onze Jeroen kijkt graag een (gratis!) half uur met je mee om je direct tips en trucs te geven voor jouw SEA-campagnes.
Inmiddels zijn er tientallen zoekmachines beschikbaar, waarvan de meeste ook een eigen advertentieplatform hebben. Denk aan Yahoo, Bing, maar ook DuckDuckGo, Ecosia (de groenste zoekmachine ter wereld!) en Yandex of Baidu. Google heeft verreweg het grootste marktaandeel, zo’n 92% van alle zoekopdrachten in zoekmachines wordt gedaan in Google.
Staar je niet blind op Google, Bing is ook relatief populair en doordat minder organisaties adverteren op Bing, vaak ook voordeliger om te adverteren.
Je kunt een willekeurig budget bepalen en hiermee gaan adverteren, maar de kans is dan groot dat je niet de meest optimale resultaten uit je campagnes krijgt. Idealiter wil je een CPA (Cost per acquisition) vaststellen. Ofwel: wat mag het kosten om één lead/aankoop binnen te halen waardoor het rendabel is?
Een goede CPA voorkomt dat je te veel geld uitgeeft aan je campagnes, waardoor je geen winst meer maakt op nieuwe klanten.
Weten hoeveel je mag uitgeven aan een conversie bereken je dus met een CPA. De formule voor het berekenen van de cost per acquisition:
TOEVOEGEN
SEA en ROI zijn twee termen die vaak in één zin met elkaar genoemd worden. ROI staat voor return on investment en betekent niet anders dan hoeveel winst je genereert per geïnvesteerde euro. ROI helpt je te begrijpen of je campagnes effectief zijn geweest en of je niet te veel hebt uitgegeven aan SEA.
De ROI bereken je als volgt:
Voorbeeld:
Als je bijvoorbeeld €1000 uitgeeft aan SEA en je genereert €3000 aan omzet, dan is de ROI:
(3000 – 1000) / 1000 x100 = 200%.
Een ROI van 200% betekent dat je twee keer je investering hebt terugverdiend, boven op je oorspronkelijke uitgaven. Is je ROI lager dan 100%, dan betekent dit dat je campagnes verlies draaien.
"Van het bedenken van de naam, de huisstijl tot vormgeving en realisatie van de website. Brainpink Digital blinkt uit in creativiteit, professionaliteit en ontzorging en weet als geen ander hoe je een bedrijf moet lanceren!"
Gerrit Visser van Etran
"Wij zijn erg blij met de inzet van Brainpink op het gebied van mailautomation, SEO en SEA. Daarnaast voorziet Brainpink ons van advies om de website content zo goed mogelijk te laten aansluiten op de behoeften van onze doelgroep."
Miranda Hoogeboom van Sophi
"Brainpink is voor ons een mooie partij gebleken door de mix van strategie en executie binnen 1 bedrijf. Aan de ene kant no-nonsense communicatiekoers bepalen vanuit strategie en aan de andere kant o.b.v. data campagnes uitzetten en bijsturen."
Jan Peter van der Wal van SkillsCV
Je kunt eindeloos variëren met verschillende advertenties in Google Ads. SEA is flexibel in te zetten, waardoor beginners meestal goed op weg kunnen met een basiscampagne, en meer ervaren gebruikers los kunnen met bijvoorbeeld remarketing, google shopping, doelgroepsegementatie en conversietracking. Qua advertenties heeft Google Ads de volgende mogelijkheden:
Zoekadvertenties
Zoekadvertenties targetten gebruikers die specifieke zoekwoorden gebruiken die relevant voor jou zijn.
Display advertenties
Dit zijn visuele ads die door het gehele Google-netwerk zichtbaar zijn. Display ads zet je in als je baadt hebt bij visuele advertenties.
Shopping Ads
Heb je een webshop? Dan zijn de shopping campagnes onmisbaar. Met deze manier van adverteren krijg je de mogelijkheid je producten direct te showcasen in zoekmachines.
Video advertenties
Deze vorm van advertenties krijg je te zien voor, na of tijdens het afspelen van een video in YouTube. Ideaal voor bijvoorbeeld storytelling.
Remarketing
Ads in apps
Heb jij een app? Dan is deze advertentiemogelijkheid misschien rendabel voor jouw onderneming. Vanuit de app-campagnes adverteer je je app op verschillend Google platformen, zoals Google Play, maar ook YouTube, het Display network en YouTube. Campagnes worden automatisch geoptimaliseerd op plaatsingen, teksten en biedstrategieën.
Performance max campagnes
AI is niet meer weg te denken, ook niet in ads. Google gebruikt machine learning om ads en de prestaties te optimaliseren door het gehele Google network.
Smart
Voor de gebruikers van Google Ads die nog niet zoveel ervaring of weinig tijd hebben, zijn de Smart-campagnes in het leven geroepen. Veel instellingen in deze campagne worden geautomatiseerd op basis van een aantal basis-instellingen waardoor dit dummy-proof is.
Demand generation campagnes
Dit campagnetype richt zich op advertenties op Google-platformen zoals Gmail, Discover of YouTube.
Lokale ads
Als tandarts in Zwolle behoefte aan meer klanten? Zet dan Lokale ads in. Met deze methode target je heel gericht op locatie.
Een van de eerste punten waar we op letten bij onze klanten is conversietracking. Hiermee bedoelen we hoe je conversies meet en wat je instelt als doelen. Heel belangrijk dus.
Tegenwoordig stel je meerdere doelen in, binnen je account. Deze doelen zijn onderverdeeld in primaire doelen en secundaire doelen. Toch zien we dit heel vaak misgaan, enerzijds omdat de meting via bijvoorbeeld Google Tag manager niet goed is ingericht. Maar ook zien we vaak primaire doelen, wat eigenlijk geen primair doel is. Ons advies?
Wees zuinig met wat je instelt als primair doel. Kies bij voorkeur voor 1 à 2 primaire doelen, de rest is al snel secundair. Wij kunnen je in een half uurtje goed voorzien van advies over de doelen die jij hebt ingesteld. Het goede nieuws? Het is gratis.
Zoals je hierboven leest kan ook een beginnende gebruiker zijn weg vinden in Google Ads. Begin bijvoorbeeld met een basis-search campagne op basis van een zoekwoordenonderzoek. Toch merken we ook dat het instellen van een goed functionerende campagne wel wat kennis en kunde vragen. Online zijn er genoeg cursussen te vinden die je op weg helpen, maar uiteraard nemen wij ook graag jouw SEA-doelen uit handen.
De basis van elke SEA-campagne is zoekwoorden. Met een zoekwoordenonderzoek onderzoeken wij relevante zoektermen op basis van zoekvolume, de concurrentie en de zoekintentie. Op basis hiervan maken we een zoekwoordenlijst waarvan wij vinden dat deze het meeste rendement oplevert. Dit doen we uiteraard op basis van de doelstellingen, een merknaamcampagne heeft bijvoorbeeld andere zoekwoorden nodig dan een commerciële campagne.
Leuk al die extra bezoekers door de advertenties die je draait in Google Ads. Maar zonder een goed converterende website heb je niets aan al deze bezoekers. Voor SEA is het daarom van belang dat ook je website goed is ingericht. Hoe moeilijk is het bijvoorbeeld om een bestelling te plaatsen? Conversieratio optimalisatie of CRO richt zich volledig op het zo optimaal inrichten van je website.
De kosten die je maakt met je SEA-campagnes zijn flexibel. Dit is afhankelijk van onder andere de doelstellingen die je hebt, de markt, welke zoekwoorden je wilt gebruiken en je biedstrategie. Het goede nieuws bij Ads is dat het een cost-per-click model is. Je betaalt dus alleen voor je advertentie als er iemand op geklikt heeft. Wij zorgen er altijd voor dat jouw budget op de meest efficiënte en beste manier wordt ingezet.
Als je campagne eenmaal staat, hoef je er niets meer mee. Toch? Nee! SEA campagnes vragen eigenlijk continu onderhoud, ook omdat je geen invloed hebt op wat de concurrentie doet. Kijk je nooit naar de SEA-campagnes, kan het maar zo zijn dat de concurrentie veel meer is gaan bieden op dat ene zoekwoord wat voor jou belangrijk is.
Bij Brainpink kijken we continu wat we kunnen verbeteren aan de campagnes. Of het nu gaat om A/B testen, het testen van de copy of advies geven over de landingspagina’s, onze specialisten weten wel raad met de uitdagingen die jij hebt. Want met vertoningen alleen zijn wij niet blij, we zoeken echt naar waardevolle leads of conversies.
Of je zoekmachineoptimalisatie inzet of gaat voor zoekmachine adverteren is natuurlijk afhankelijk van je budget of doelen, maar wat ons betreft vullen SEO en SEA elkaar perfect aan. Waar SEA vooral een korte termijnstrategie is (je huurt een huis), werk je met SEO aan een lange termijn strategie. Advertenties in zoekmachines zijn vluchtig en je bent de positie kwijt als je stop met adverteren, maar je hebt wel direct resultaat. Met SEO werk je aan een organische zichtbaarheid op lange termijn en duurt het wat langer voordat je resultaat krijgt.
Beide samen zorgen voor een complete strategie in zoekmachines voor zowel direct verkeer als langdurig resultaat.
Herken je het, de vraag of je moet kiezen tussen adverteren op social media, of toch good old SEA inzet? Waar Meta ads gaat over Facebook, Instagram en andere platforms van Meta, gaat SEA over alle advertenties binnen het Google Network.
Gaan Meta ads zorgen voor de leads die je nodig hebt, of zorg juist SEA voor een piek in je sales? Een eenduidig antwoord is hier niet op te geven, het ligt er maar net aan wat je doelen zijn.
Wanneer kies je voor meta ads (LINK):
Er zijn duizenden redenen waarom Meta Ads een goed idee is. In het kort kies je voor Meta ads als:
Kies voor Google Ads:
Natuurlijk hóéf je niet te kiezen. Beide inzetten zorgt voor een goede crossmediale mix. Zo zetten wij meta ads regelmatig in voor recruitment marketing (link) en doen we regelmatig branding campagnes in Google ads.
SEA kan best complex zijn en vraagt continu aandacht. Als wij je gaan helpen met jouw SEA-campagnes, dan helpen wij je met de beste strategie. Jouw kennis van de markt en je onderneming + onze uitgebreide ervaring met SEA kan niet anders dan een topcombinatie zijn!
Klaar om te beginnen met SEA? We helpen je met een strategie, zoekwoordenonderzoek, opzetten van campagnes, doelgroepen en nog heel veel meer. Wil jij direct resultaat zien en blijven groeien? Wij helpen je.
“SEA is voor ons een uitstekend middel om de klant op korte termijn een boost te geven. Door het op een slimme manier in te zetten kan je iedere organisatie er wel verder mee helpen.”
Als bedrijf aanwezig zijn op social media: het is dé ideale manier om een community op te bouwen, je naamsbekendheid te vergroten en te interacteren met jouw doelgroep. Wij brengen jouw merk naar waar jouw doelgroep actief is: Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest of elke andere plek. Met gerichte campagnes en creatieve content zorgen we voor maximale betrokkenheid en zichtbaarheid.
Lees verderLoop jij vast met je content marketing door tijdsgebrek of ontbrekende expertise? Je weet als geen ander hoe belangrijk consistente, doelgerichte content is, maar het realiseren hiervan kan een uitdaging zijn. Bij Brainpink Digital staan we voor je klaar: wij helpen je met een strategie op maat, creëren content die écht aanslaat en zorgen voor optimale resultaten. Zo kun jij focussen op zaken die belangrijk voor jou zijn.
Lees verderAfhankelijk van de grootte van jouw bedrijf, ziet recruitment er heel anders uit. Heb je een groot team? Dan is er waarschijnlijk een gespecialiseerde recruiter of zelfs een heel team aan recruiters. Werk je in een kleiner bedrijf? Dan ben jij of je collega misschien degene die dit oppakt. En laten we eerlijk zijn: werven is tegenwoordig bijna altijd online. Via advertenties via LinkedIn, vacaturebanken of zelfs Instagram, het kan allemaal! Slim inzetten van deze kanalen helpt je de beste kandidaten sneller te vinden.
Lees verderWij bouwen software op maat. Op zoek naar software development? Wij helpen je met allerlei software, van websites tot applicaties, van middleware en Api's.
Lees verderWil jij het maximale uit jouw website halen? Een goede User Experience (UX) is van belang voor het succes van jouw website. Met een goed doordacht UX design zorg je ervoor dat gebruikers eenvoudig kunnen navigeren en zonder frustraties blij worden van jouw product of dienst.
Lees verderEen website laten maken die goed aansluit bij je doelen én doelgroep? Of het nu gaat om leads verzamelen, aankopen of meer bezoekers: we maken een gebruiksvriendelijke website waar jouw bezoeker centraal staat. Van design tot development en de uiteindelijke oplevering, wij maken jouw website van A tot Z.
Lees verderAls bedrijf aanwezig zijn op social media: het is dé ideale manier om een community op te bouwen, je naamsbekendheid te vergroten en te interacteren met jouw doelgroep. Wij brengen jouw merk naar waar jouw doelgroep actief is: Instagram, LinkedIn, TikTok, Pinterest of elke andere plek. Met gerichte campagnes en creatieve content zorgen we voor maximale betrokkenheid en zichtbaarheid.
Lees verderLoop jij vast met je content marketing door tijdsgebrek of ontbrekende expertise? Je weet als geen ander hoe belangrijk consistente, doelgerichte content is, maar het realiseren hiervan kan een uitdaging zijn. Bij Brainpink Digital staan we voor je klaar: wij helpen je met een strategie op maat, creëren content die écht aanslaat en zorgen voor optimale resultaten. Zo kun jij focussen op zaken die belangrijk voor jou zijn.
Lees verderAfhankelijk van de grootte van jouw bedrijf, ziet recruitment er heel anders uit. Heb je een groot team? Dan is er waarschijnlijk een gespecialiseerde recruiter of zelfs een heel team aan recruiters. Werk je in een kleiner bedrijf? Dan ben jij of je collega misschien degene die dit oppakt. En laten we eerlijk zijn: werven is tegenwoordig bijna altijd online. Via advertenties via LinkedIn, vacaturebanken of zelfs Instagram, het kan allemaal! Slim inzetten van deze kanalen helpt je de beste kandidaten sneller te vinden.
Lees verderWij bouwen software op maat. Op zoek naar software development? Wij helpen je met allerlei software, van websites tot applicaties, van middleware en Api's.
Lees verderWil jij het maximale uit jouw website halen? Een goede User Experience (UX) is van belang voor het succes van jouw website. Met een goed doordacht UX design zorg je ervoor dat gebruikers eenvoudig kunnen navigeren en zonder frustraties blij worden van jouw product of dienst.
Lees verderEen website laten maken die goed aansluit bij je doelen én doelgroep? Of het nu gaat om leads verzamelen, aankopen of meer bezoekers: we maken een gebruiksvriendelijke website waar jouw bezoeker centraal staat. Van design tot development en de uiteindelijke oplevering, wij maken jouw website van A tot Z.
Lees verder3500
sollicitanten
Hoe zorg je voor meer sollicitaties op je vacatures? En hoe krijg je meer inschrijvingen als uitzendbureau? Door inzet van SEA campagnes hielpen wij Werkis met groeien.
100%
afspraken
Hoe krijg je meer bezoekers naar jouw showroom? En hoe motiveer je gebruikers om een afspraak te maken op de website? Wij hielpen Bos Bedden met SEA en Social Media campagnes.
522
werkzoekenden
Code Deta stond voor de uitdaging om nieuwe kandidaten te vinden. Met gerichte campagnes plaatsten we meerdere kandidaten succesvol bij opdrachtgevers.
SEA, dat kan een beste kluif zijn. We helpen je graag de beste ROI, CPC's en conversiepercentages te krijgen. Neem je contact op met Jeroen?
Plan je gratis adviesgesprek